Frit lejde. Kan vi finde Jesusfiguren?

INRI – de bogstaver er de sørgelige rester, som står tilbage på krucifikset ved Aal præstegård .

Det er en forkortelse på latin: Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum og oversat til dansk: Jesus af Nazareth, jødernes konge. Det var romerske soldater, som mobbende hængte det op som skilt over Jesus på korset – Se, skulle ham der virkelig være en konge! Og så pressede de en tornekrone ned over hovedet på ham.

Man kan jo undre sig over, at Gud ikke reddede sin søn fra al den hån og lidelse. Men der skete ikke en bønne! – Gud straffede ikke. Dermed var det ondes spiral sluttet. Gud ville ikke hævne sig mere. Men det ondes redskaber ligger stadig på jorden. Meningen er, at vi skal lade være med at samle de redskaber op – som er det, der sker, når vi gør noget ondt i verden.

Den gamle Jesus på det gamle krucifiks er stadig savnet af mange. Flere har også budt ind med virkelig fine kunstforslag til en ny Jesus figur. Det er bare dyrt og forsikringen har ikke dækket tyveriet af den gamle. Vi tænker stadig i løsninger.

Men der er noget, vi endnu ikke har forsøgt – og det har jeg fået menighedsrådets velsignelse til at prøve her,
så:

ER der nogen, der har den gamle Jesus figur liggende gemt et sted?
Eller kender nogen, der har?

Så er det muligt - helt anonymt også – at komme med den til mig i præstegården, lægge en seddel også eller på anden måde fortælle, hvor jeg kan få den tilbage.

Jeg fortæller IKKE noget til nogen – går hverken videre til politi eller menighedsråd med oplysningerne.
Vi vil virkelig bare så gerne have ham hjem på korset igen.
Mette Frydendahl Tarbensen